Rahat Bir Uyku için: Yatmadan Önce Spor Yapmak

Rahat Bir Uyku için: Yatmadan Önce Spor Yapmak

Spor yapmaya yeni başlayan ya da kendisine yeni bir antrenman rutini oluşturmak isteyen birçok insanın aklını aynı sorular kurcalar: Spor yapmak için ideal zaman dilimi hangisidir? Aç karnına ya da gece spor yapılır mı? Yatmadan önce spor yapmak zayıflatır mı? Esasen tüm bu soruların kilo kaybı ya da kas artışı gibi eksenlerden ziyade sağlık çerçevesinde cevaplanması gerekir. Spor yapmak için ideal zaman dilimi konusunda birçok uzman farklı fikirdedir. Görüşlerin bir kısmı sabah sporunun daha verimli ve doğru olacağını söylerken, bir diğer kısmı akşam ve gece yapılan spor aktivitelerinin oldukça efektif olmasında yoğunlaşır. Peki, yatmadan önce spor yapmak vücudunuz ve sağlığınız açısından doğru bir tercih midir? Gelin, bu sorunun yanıtını birlikte bulalım.

Spor Yapma Saatleri Nasıl Belirlenmelidir?

Kilo kaybetmek, kas kütlesini artırmak, kilo almak, incelmek, sıkılaşmak… Hayatına sporu dahil eden kişilerin birbirinden farklı birçok amacı olabilir. Ancak spor sevdalısı tüm insanların birleştiği nihai amaç, daha sağlıklı, fit ve enerjik bir vücuda sahip olmaktır. Hâl böyleyken seçilmesi gereken spor branşı ya da spor aktiviteleri için tercih edilmesi gereken uygun zaman dilimi konusunda kafa karışıklıkları yaşanabilir. Her insanın biyolojik ritmi, gündelik yaşam temposu ve sağlık durumu bir diğerinden farklı olabileceği için, esasen herkes için geçerli bir ideal spor zamanı yoktur.

Yağ oranını azaltmak ve kilo kaybetmek isteyen kişilerin, sağlık durumları ve kondisyonları izin verdiği müddetçe, sabah ve aç karnına spor yapmaları tavsiye edilir. Sabah saatlerinde vücudun glikojen depolarının boş olması nedeniyle, yapılan spor aktiviteleri için gerekli enerji yağ depolarından karşılanır. Fakat elbette söz konusu spor aktivitelerinin aç karnına yapılabilecek düzeyde ve tempoda olması gerekir. Akşam ve gece saatlerinde yapılan spor aktiviteleri ise, vücudu rahatlatmak, uyku rutinini düzene sokmak ve daha kaliteli bir uyku çekmek açısından son derece etkilidir. Ancak akşam sporu aktivitelerinden bu şekilde verim alabilmek için, yapılan spor aktivitelerinin temposu ve süresi son derece önemlidir.

Uyku Bozukluğu ve Akşam Sporu Arasındaki İlişki

Uyku sorunu yaşayan insanların sayısı azımsanamayacak ölçüde fazladır. Uykusuzluk nedenleri, kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Özellikle kişilerin güncel bir sağlık problemi varsa, uykusuzluk çekmek, söz konusu rahatsızlığın yan etkileri ya da belirtileri arasında yer alabilir. Eğer uykusuzluktan muzdarip kişilerin herhangi bir sağlık problemi bulunmuyorsa; sağlıksız beslenme, aşırı kafein tüketimi, stres ve alışkanlıklar nedeniyle uykusuzluk sorunu ortaya çıkabilir.

Rahat ve kaliteli bir uyku çekmek konusunda zorluk yaşıyorsanız, uyumadan önce spor yapmak size son derece yanlış bir fikir gibi görünebilir. Bir bakıma haklısınız. Gece yatmadan spor yapmak, nabzınızın ve adrenalin seviyenizin yükselmesine neden olacak antrenmanlar tercih ettiğiniz takdirde uykunuzu daha da çok kaçırabilir. Peki, o halde “Gece spor yapmak faydalı mı?” sorusuna “Evet!” cevabı verenler neyi kastediyor? Gelin, verimli ve kaliteli bir uyku için akşam spor yapma tavsiyelerine daha yakından göz atalım.

Vücudunuzu Esnetin, Kaslarınızı Rahatlatın

Yaşam temponuz ne düzeyde olursa olsun, akşam saatleri geldiğinde eve yorgun argın dönüyor olma ihtimaliniz oldukça yüksek. Gün boyu yoğun şekilde kullandığınız bacaklarınız, kollarınız ve sırt kaslarınız hâlihazırda yorgun olabilir. Keza, söz konusu kas yorgunluğu da, kolaylıkla huzurlu bir uykuya dalmanızı engelleyen nedenler arasında yer alabilir. Bu nedenle, rahatlık hissetmek ve uyku gelmesi için tercih edilen akşam ya da gece sporu aktiviteleri, kas yorgunluğunu azaltmaya ve vücudu gevşetmeye yönelik olmalıdır.

Yoğun kardio, HIIT, ağırlık ve koşu gibi antrenmanlarınızı gündüz saatlerine ve kendinizi daha dinç hissettiğiniz anlara bırakabilirsiniz. Gece spor yapmak ve daha verimli bir uyku düzeni oluşturmak istiyorsanız, tercihiniz, nabzınızı yükseltmekten ziyade düşüren ve kaslarınızı rahatlatan antrenmanlardan yana olmalı. Düşük tempolu pilates ve yoga antrenmanlarına yönelebilir, doğrudan soğuma egzersizlerini uygulayarak vücudunuzu esnetebilirsiniz. Bu tip antrenmanlar günün tüm stresini atmanız, kendinize yoğunlaşmanız ve hem zihninizi hem de vücudunuzu dinlendirmeniz için ideal seçeneklerdir.

Akşam Sporunu Sağlıklı Yaşam Alışkanlıklarıyla Destekleyin

Elbette uykudan gözleriniz kapanıyorsa ve kendinizi son derece yorgun hissediyorsanız, gece spor yapmak için kendinizi zorlamanın pek bir anlamı yok. Ancak günün stres ve yorgunluğunun halen üzerinizde olduğunu düşünüyor ve yatağa daha huzurlu bir şekilde girmek istiyorsanız, düşük tempolu ve dinlendirici gece sporu aktiviteleri sizin için harika bir çözüm olabilir. Ne var ki, gece sporundan tam verim almak için gündelik yaşam alışkanlıklarınızı da gözden geçirmeniz gerekir. Uykusuzluk çekmenizi tetikleyecek yüksek dozda kafein alımı gibi unsurları sınırlandırmalı, sağlıklı besinler tüketmeli ve akşam yemeğinizin üstünden yeterli zaman geçtiğine emin olmalısınız.

Doğru Spor Ekipmanlarını ve Kıyafetlerini Tercih Edin

Gece saatlerinde uygulayacağınız dinlendirici spor aktivitelerinden verim alabilmenin bir diğer altın kuralı ise, antrenmanlarınızı doğru ekipmanlar ve kıyafetler eşliğinde yapmaktır. Gece sporu için tavsiye edilen antrenmanlar vücudu gevşetme ve kasları esnetme odağı taşıdığı için, gece sporu rutininiz esnasında sakatlanmalara ve dikkatsizliklere karşı önlem almanız gerekir.

Öncelikle, yaptığınız tüm soğuma ya da esneme hareketlerini oldukça dikkatli ve yavaş şekilde uygulamalısınız. Sırtınızın ve belinizin doğru şekilde desteklenmesi için pilates matı ve ekipmanlarını tercih edebilir, dizlik kullanarak dizlerinizi koruma altına alabilirsiniz. Akşam sporu esnasında rahat, hafif ve koruyucu spor kıyafetlerini tercih etmeli, arzu ederseniz antrenman sonunda ılık bir duş alarak vücudunuzu rahatlatmalısınız. Yalı Spor’da ihtiyacınız olan tüm spor ekipmanlarının yanı sıra, daha konforlu ve verimli şekilde spor yapmanıza yardımcı olacak kadın günlük spor kıyafetleri ve erkek günlük spor kıyafetleri seçeneklerine ulaşabilir, güvenli ve pratik alışverişin tadını çıkarabilirsiniz.

  • Twitter
  • Facebook

İlgili Ürünler

Beğenebileceğiniz Diğer Yazılar

Yukarıya çık